12e mars 2014

Som ni hörde i videon så var jag inte alls nöjd med dagens pass. Jag var snäll mot honom idag och valde rätt exakt avstånd på lite över 9.50. Anlednigen till det var för att jag bara ville känna på honom för att se vad vi behöver träna på. 
 
Jag kände redan i början av passet att han var väldigt matt och seg. Detta kan vara av den anledningen att han håller på att sätta sin sommarpäls. När pälssättningen börjar så prioriterar hästen den delen framför att sätta muskler och hull. Man kan se på videon att han hoppar, men inte med speciellt mycket energi. 
 
Av denna anledningen så blev det ett väldigt kort ridpass och jag nöjde mig med hans insats. Som ni hör så svär jag högt efter sista språnget. Anledningen var att pga att han var lite matt så hade jag väldigt svårt att känna av hans språng och samspelet försvann helt. Detta är hinder som han ska komma över i sömnen och att riva trotts att jag kommer rätt är bara slarv från hans sida. Men just på grund av pälssättningen (som jag antog var anledningen) valde jag att inte göra någon större grej av det, mer än att skrika lite av frustration. 
1 Evelina Torvi:

skriven

Vad betyder avstånd på 9.50? :)

Svar: det betyder att mellan hindren så är det 9,5 meter. Man väljer olika meter beroende på hur många galoppsprång man vill ha i mellan. Ju tajtare avstånd, desto mer får hästen jobba. Avståndet varierar beroende på storleken på hästen/ponnyn. Det är anledningen till att man har olika klasser för olika häststorlekar.
ewelina anzelius

Kommentera här: