8e april 2014

 
Video från gårdagens träning. Det blev dessvärre inte lika mycket film-material som jag hade hoppats med. Anledningen till detta är min extremt otekniska moder. Nästa gång följer pappa med. 
 
- Men det ni kan se i videon är hur vi i början tränar en bit från sargen (väggen). Detta av anledning att vi ska hitta vår egen balans och inte ta stöd från väggen. Superbra träning för hästar som gärna viker sig i sidorna. Som man ser de första 10 sekunderna så "guppar" han väldigt med huvudet. Det är ett tecken på att han inte riktigt har kommit under sig med bakbenen än. Utan han hoppar lite med dem istället och det leder till denna gunghästeffekt. 
 
- Nästa klipp är en diagonal. Redan här ser man att han bär upp sig mer och gunghästeffekten har minskat en hel del. Det är många diagonaler i det kommande dressyrprogramet och att hitta rätt balans, tampo och rakriktning är något man alltid kan träna på. Det dommarna kollar på under en programridning är att hästen är rakställd på raka spår, inåtställd på volter och att den är följsam. Det ska se graciöst och trevligt ut med andra ord - ju bättre man rider desto lättare ser det ut. 
 
- De två nästa klippen är från lite voltarbete. Voltarbete är bra för att få hästen med sig i vändningarna och hitta rätt ställning. Här tycker jag att han går i hyffsat trevlig form. Han hade kunnat vara mer allert med sina bakben för att få en ännu rundare känsla, men vi jobbar på det. Det roligaste med ridning, enligt mig, är att man alltid har saker att förbättra. Ett tips för de som inte är så hästvana är att titta på svansen. Om en häst lyfter svansen så betyder det i 9 fall av 10 att den jobbar rätt med ryggen - vilket är något man vill uppnå som ryttare. 
 
- I de klippen som är kvar så är fokusen på förvänd galopp (höger galopp i vänster varv - vänster galopp i höger varv), vilket min ponny är ganska duktig på. Han är hyffsat stabil i formen (dvs. slår inte med huvudet), han får ett bra tempo och en bra rytm - vilket är väldigt viktigt när det gäller dressyr. Vi ökade galoppen på långsidan och minskade på kortsidan, vilket gjorde att han lyssnade på mina hjälper mer och var mer fokuserad på vad han skulle göra. 
 
HÄÄR finns det en massa basicfakta om ridning om det är någon som inte förstår vad jag pratar om. 
 
 
Jag är överlag väldigt nöjd med dressyrpasset. Det finns helt klart grejer vi behöver jobba på, ökade skritten, höger sluta och samlade galoppen är sådana moment. Jag hoppas att jag ska kunna filma lite olika gångarter samt lite mer dressyrträning under helgen och visa er.